Gibran Tiba Di Markas Golkar Selepas Dicadangkan Sebagai Calon Naib Presiden Prabowo

Gibran Tiba Di Markas Golkar Selepas Dicadangkan Sebagai Calon Naib Presiden Prabowo

JAKARTA, – Walikota Solo Gibran Rakabuming Raka mengunjungi pejabat DPP Partai Golkar, Slipi, Jakarta, Sabtu (21/10/2023) petang.

Ini berlaku selepas Parti Golkar secara rasmi mencalonkan anak sulung Presiden Joko Widodo (Jokowi) sebagai calon naib presiden Prabowo.

Menurut pemantauan , Gibran keluar dari keretanya dan tidak berada di hadapan pintu pejabat DPP Golkar.

Kemudian dia memilih untuk berjalan kira-kira 50 meter dan dikerumuni media sekitar jam 12:49 WIB.

Bagaimanapun, Gibran berdiam diri dan tidak menjawab walaupun banyak soalan diajukan media. Termasuk, apabila ditanya adakah beliau telah meletakkan jawatan dalam PDI-P.

Sementara itu, Ketua Umum Parti Golkar Airlangga Hartarto berkata, pihaknya secara rasmi menyokong Gibran sebagai calon naib presiden Prabowo untuk mara pada Pilihan Raya Presiden (Pilpres) 2024.

Keputusan itu diumumkan pada perasmian Rapat Pimpinan Nasional (Rapimnas) Golkar pagi Sabtu.

“Berdasarkan hasil pertemuan dengan pengerusi DPD semalam, mereka semua bersetuju mencadangkan dan menyokong Mas Gibran untuk digandingkan dengan Pak Prabowo sebagai calon presiden Indonesia,” kata Airlangga.

Kemudian Prabowo menerima aspirasi itu dan akan segera membawa keputusan Golkar ke mesyuarat dalaman Koalisi Indonesia Maju (KIM).

Beliau juga membayangkan akan mengumumkan calon naib presiden dalam masa terdekat.

“Dinamika politik Indonesia memerlukan sikap yang dinamik, fleksibel, secara beretika melakukan yang terbaik untuk rakyat,” kata Prabowo ketika ditemui sebelum meninggalkan pejabat Golkar pada Sabtu.

“Jadi, pada hari-hari terakhir ini kita perlu menyelesaikan perkara strategik dalam masa yang sesingkat mungkin,” tambahnya.